חלקים בסיסיים

גלגל

קוטר הגלגל וסוג הצמיג מבדיל בין סוגי השימוש השונים של חד אופן.
המידות המקובלות של קוטר הגלגל הן: 12, 16, 20, 24, 26, 29 ו- 36 אינץ’.
גלגל בסיסי נע בין קוטר של 20 אינץ’ לנוער ולמבוגרים ועד 16 ו- 12 אינץ’ לילדים.

ככל שקוטר הגלגל גדול יותר – כמו 26, 29 או אף 36 אינץ’ כך הוא גם מהיר יותר וניתן לכסות באמצעותו דרך רבה יותר בפחות זמן ומאמץ.
כמו כן, סוג הצמיג יקבע אם חד האופן מתאים לשימוש בשטח או בכביש.

גלגל בקוטר 20 אינץ’

גלגל בקוטר 16 אינץ’

גלגל בקוטר 36 אינץ’

ארכובה

אורך הארכובה שהינה החלק המחבר בין הדוושה לציר הגלגל משפיע על מהירות הנסיעה ועל הכח הנדרש מן הרוכב להפעיל במהלך הרכיבה.
ארכובה ארוכה יחסית תאפשר הפעלת כח מופחתת ביחס לארכובה קצרה ממנה (בשל המומנט), אך יעילות הנסיעה מבחינת מהירות תפחת בארכובה ארוכה לעומת ארכובה קצרה.

ארכובה

דוושות

דוושות חד-אופן זהות לאלו של אופניים.
בחירת סוג הדוושות נקבע עפ”י היישום שלו הן נדרשות כמו למשל: רכיבת כביש, רכיבת שטח או טריאלים.

דוושת PVC

שלדה

שלדת חד האופן קרויה גם מזלג בשל צורתה עשויה מפלדה או מאלומיניום.
צורת השלדה המסורתית מעוגלת בצידי המזלג, אולם בשלדה המיועדת לטריאלים או לפריסטייל נעשה שימוש במבנה ריבועי במקום מעוגל כדי לשמש כנקודת אחיזה עבור רגלי הרוכב לביצוע תרגילים שונים.

מזלג עם מבנה ריבועי

מושב

צורת מושב חד-אופן עברה שינויים רבים לאורך השנים וגם כיום נעשים ניסיונות של רוכבים למצוא את הצורה המושלמת.
בעוד המושבים הישנים נטו לצורת חצי סהר, כיום הגישה היא לשטח עד כמה שאפשר את המושב להשגת נוחות מקסימלית תוך שמירה על הצורך באחיזה טובה של הרוכב על המושב.
גם סוגי המושבים השונים נבדלים זה מזה במטרה לה הם נועדו, בין אם מדובר ברכיבת כביש, שטח או טריאלים – מעוצב המושב בהתאם.

מושב קריס הולם

מושב קו-אקס בסיסי

מוט מושב

החיבור של מושב החד-אופן אל השלדה נעשה באמצעות מוט המושב.
מוט המושב הבסיסי מאפשר חיבור סטטי של המושב ושינוי גובהו ביחס לשלדה.
מוט מושב מתקדם מאפשר שינוי גם של זוית המושב ביחס למוט שלדה.

מוט מושב

מגיני מושב

משום שמושב חד האופן הוא אחת מנקודות המגע העיקריות עם הקרקע בזמן נפילה, הוא מוגן ע”י מגן קדמי ומגן אחורי מפלסטיק קשיח אשר שומר על המושב מפני פגיעות.

מגן מושב קדמי

מגן מושב אחורי