חלקים מתקדמים

כידון

מקובל כיום להתקין כידון עם שתי ידיות אחיזה בחדי אופן המשמשים לנסיעות ארוכות (קוטר גלגל של 29 ו- 36 אינץ’) או ידית אחיזה בודדת בחדי אופן המיועדים לשטח (24 או 26 אינץ’).
הכידון מאפשר יציבה טובה יותר של הרוכב על חד האופן, שליטה קלה ומדויקת יותר בפניות ותנוחה מקבילה לזו הנהוגה ברכיבה על אופני כביש המתאימה יותר לרכיבה מהירה.

כידון “T-Bar” של קריס הולם מחובר למושב

מעצור ברקס

בין אם מדובר בחד אופן שטח או בחד אופן מהיר לרכיבת כביש, השימוש במעצור מאפשר האטה בטוחה ומדורגת של חד האופן במהירות גבוהה ואף עוזר להנמיך מהירות בירידות כאשר מומנט הסיבוב מקשה על האטה באמצעות הפדלים – דבר העלול לפגוע באיזון הרוכב ולהסתיים בירידה לא מתוכננת מחד האופן.
בדומה לאופניים המעצורים הנפוצים הם מעצור חישוק ומעצור דיסק הידראולי.

ידית ברקס מורכבת על הכידון

מערכת מעצור דיסק

נאבה ציר גלגל

בדומה לגלגל אופניים, הציר המרכזי מאגד אליו את כל החישורים.
סוגי הנאבות השונים בחד אופן נבדלים זה מזה בעמידות בעומסים משקלים שונים (קפיצות גבוהות למשל) וביכולת לשימוש במעצור דיסק (הדיסק מחובר לנאבה עצמה).

נאבה

הילוכים פנימיים בציר הגלגל

אחת הבעיות בחד אופן היא שבלתי אפשרי להשתמש בו במערכת העברת הילוכים כמו באופניים.
הדוושות מקובעות בציר הגלגל ומכאן מגבלת המהירות אליה יכול חד אופן להגיע התלויה באופן ישיר בגודל (בפסיעה) של הגלגל.
קריס הולם, ממייסדי תחום רכיבת השטח פיתח ביחד עם חברה שוויצרית הקרויה שלומפף (schlumpf) את מערכת ההילוכים המסחרית היחידה בעולם לחדי אופן.
המערכת מוטמעת בתוך ציר גלגל יייעודי (מחליף את ציר הגלגל הרגיל) ומאפשרת העברה של ההילוכים בין שני מצבים – רגיל ופי 1.5 (יחס של 1:1.5).
זה אולי לא נשמע הרבה, אבל זה מאד משמעותי לרוכבי חד אופן – למשל: גלגל בקוטר 26 אינץ’ עם מערכת הילוכים יהיה מהיר יותר מגלגל של 36 אינץ’! וזה משמעותי מבחינת משקל ואנרגיה מושקעת.
למעשה גלגל של 26 אינץ’ עם מערכת הילוכים שכזו יהיה משול לגלגל בקוטר דמיוני של 39 אינץ’.

לפניכם סרטון מדהים המתאר את מבנה ציר הגלגל בעל ההילוכים הפנימיים של שלומפף ואת תהליך הייצור המורכב שלו: